úterý 26. května 2015 |

Dánsko, 7. den

Ráno vyrážíme dohánět resty ze včerejška. Nedaleko kempu máme na plánu návštěvu dvou kostelů. První z nich  - římskokatolický Sct. Albani Church je v této zemi dosti netradiční. Většina z Dánů jsou anglikány. Opět máme štěstí a můžeme se zaposlouchat do varhanní skladby, kterou zrovna nacvičuje místní varhaník. Burácivé tóny se rozléhají celým kostelem a vibrují až v morku našich kostí.

Na druhém konci náměstí je pak anglikánský kostel St. Knud's Church.

Po cestě zpět k motorkám navrhuji návštěvu místní pekárny. Výborné sendviče, káva a pečivo na cestu je doprovázeno úsměvy milých prodavaček. Krásné ráno.

Proplétáme se změtí jednosměrek - chvilku se záhadně ocitáme i na cyklistické stezce - a opouštíme Odensee po silnici č. 9 k zámku Egeskov. Jak jsme vděční paní z Aalborgu a včerejší časové tísni. Místo pro kempování, které jsme původně měli vyhlídnuté, je plácek cca 20x20 metrů s malými záchodky, bez sprch a bez jakéhokoliv dalšího zázemí.
     Za vstup do zahrad a prohlídku zámku chtějí vstupné ve výši 450 Kč. To se nám zdá poměrně hodně. A když vidíme davy lidí, proudící do místního parku, návštěvu této památky vzdáváme. Však ještě zámků uvidíme dost.
     Egeskov rychle opouštíme a míříme vstříc třetímu největšímu visutému mostu na světě - Storebaelt. Spojnici mezi ostrovy Sjaelland a Fyn v délce více než šesti kilometrů tvoří dvouproudá silnice v obou směrech a dvojkolejná železniční trať. Samotný silniční most měří 3.790 metrů, pilíře dosahují výšky 254 metrů a hlavní pole má světlou výšku 65 metrů nad mořem, takže zde mohou podplouvat i ty největší námořní lodě. Za přejezd tohoto obra se platí 125 DKK za motorku nebo 225 DKK za auto. Neuvěřitelný zážitek.

Po drobných zmatcích při placení poplatků na mýtnici sjíždíme z dálnice k vesnici Trelleborg. Zde archeologové před pár desítkami let odkryli pozůstatky starodávné vikingské vesnice.

Ve vesnici bylo 16 obytných budov uvnitř ochranného valu a 15 vně. Počet obyvatel je odhadován na 500-700. Dodnes jsou patrné půdorysy budov a ochranný val.

Připojené muzeum zobrazuje život v takové vesnici. Vše je dotaženo do nejmenších detailů.

Trelleborgské muzeum opouštíme se zavírací hodinou (16 h). Míříme dále na severovýchod. Zastavujeme na krátkou prohlídku vodního zámku Frederiksborg Slot,

nahlédneme ke královskému prázdninovému paláci ve Fredensborgu,

a nakonec přijíždíme po silnici č. 6 do Helsingoru, kde nás navigace vede přímo na parkoviště u hradu Kronborg. "Být, či nebýt", přesně takto se ptá duch v Shakespearově Hamletovi. A právě příběh dánského kralevice Hamleta se odehrával na tomto hradu z roku 1492. Nás naštěstí nikdo na souboj s meči nevyzývá, takže si nerušeně prohlížíme hrad ze všech stran.

Dominanta této stavby nás vyprovází ještě hodný kus cesty směrem ke Kodani. Tu objíždíme po obchvatu a na její jihozápadní straně v části Ishoj nacházíme vyhlídnutý kemp. Je již téměř tma. Uvědomujeme si, jaký obrovský rozdíl je ve světle v tuto dobu u Kodaně a na severu Dánska.

298 kilometrů bylo dnes proloženo množstvím zastávek, takže nám to ani nepřišlo. Tedy až na ten čas.